sâmbătă, 20 noiembrie 2010

Basmul si copilaria

    Avand in vedere conditiile actuale de astazi...dupa o perioda de tranzitie destul de bulversata ma gandesc cu oarecare teama la ziua de maine a tinerei generatii.
    Invatamantul si educatia, inteligenta si creativitatea oamenilor, conceptia si atitudinea sanatoasa, corecta a acestora fata de munca, natura si societate sunt recunoscute la scara planetara ca fiind cea mai mare bogatie a unei tari.
    Avand in vedere ca astazi se pierd valorile acestea de la o zi la alta, din cauza celor care ar trebui sa incurajeze noua generatie, ma tem ca preocuparea permanenta pentru realizarea vastului proces de creare coboara tot mai mult in loc sa urce.
   Scoala ar trebui sa fie chemata sa formeze asemenea personalitati creatoare, receptive fata de schimbari, capabile sa se integreze cat mai activ intr-o lume noua si complexa, pe care ar trebui sa o inteleaga in mod stiintific, dar educarea si modelarea unei astfel de personalitati nu se poate realiza asa la voia intamplarii...ca si pana acum.
   Au incercat sa modernizeze unele scoli si gradinite, dotandu-le cu aparatura moderna si ce fac astazi cu ele, daca le este intrerupt curentul, caldura, achizitionarea materialului didactic necesar desfasurarii in bune conditii a tuturor activitatilor.
   Gradinitei, ca prima treapta a invatamantului, trebuie sa-i revina sarcina majora de a pune bazele formarii personalitatii copiilor, de a crea premisele unei gandiri concrete, de a stimula spiritul de investigatie, creativitate si inteligenta atat de necesare mecanismelor vietii sociale.Iata de ce mai mult ca oricand, in istoria societatii romanesti munca educatoarei se cere structurata dupa principiile pedagogiei moderne, creativitatii, invatarii sociale dirijate si activitatilor integrate de tip interdisciplinar.Ea trebuie imbogatita de la o zi la alta, de la un an la altul cu noi caracteristici si deschideri spre tot ce-i nou, a caror finalitate in practica educationala din gradinita conditioneaza continuitatea si progresul activitatii formative desfasurate mai tarziu de invatator.
   Iata de ce, am considerat ca intreaga activitate din gradinita trebuie sa aiba un caracter compensatoriu, ajutandu-l pe copil la o socializare timpurie, usurand adaptarea acestora la comunicarea cu parteneri de aceeasi varsta si cu adultii.
   In opozitie cu tipul non-creativ, educatoarea va adopta tipul creativ de relatii interpersonale care satisface  indeplinirea obiectivelor de natura cognitiva, socio-afectiva, morala,si volitiv educationala a pregatirii pentru scoala.
   Activitatile preferate de copii sant povestile si basmele transmise atat oral dar si prin intermediul mass-media.Mic si neajutorat, dar visand sa ajunga repede mare si voinic, bun si cinstit, harnic si indraznet, asemeni personajelor din basme si povesti, el intelege si invata pe nesimtite, prin desfasurarea peripetiilor basmului, ca va trebui sa treaca si el insusi prin incercari asemanatoare care sa-i verifice intelepciunea, curajul, indrazneala, puterea de a pastra o taina, de a-si impune legi de conduita, de a asculta de sfaturile celor mai mari, de a nu se lasa amagiti de unele persoane...
    Basmul, prin ecourile sale afective este menit sa-l ancoreze pe copil in realul insusi, sa nu ramana in tara zanelor decat spre a privi spre lumea din jurul sau, dintr-o perspectiva mai larga si mai accesibila.Miraculosul din basm are rolul sau specific, ca o cale de "asimilare a noului" de catre copil.


  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu